lördag 8 september 2012

RECENSION #52 - Shepherd Neame Spooks Ale



BRYGGERI; Shepherd Neame
ÖL; Spooks Ale
TYP; Ale/Bitter
NATIONALITET; Engelsk
BATCH; ?
BÄST FÖRE; ?
IBU; (medel)
ABV; 4,7%
FÖRPACKNING; Flaska
VOLYM; 50cl
PRIS; 23,90 kronor (47,80 kronor/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget, Norra Stationsgatan
TESTDATUM; 2012-09-08

GLAS; Abbot Ale Pintglas




DOFT Rejäl maltighet men med en fruktig sötma, klassisk brittisk bitter-doft!
(6 av 10)

UTSEENDE Rubinröd med snövitt skum som reser sig väl och lämnar en del rester på vägen. Mycket vacker!
(4 av 5)

SMAK Maltig, med aprikoser och en del mjuk sötma
(8 av 10)

MUNKÄNSLA.Mjuk medelbeska och fylligheten är också medium, en kort men ganska intensiv eftersmak, behaglig helt enkelt
(3 av 5)

SAMMANFATTNING På senare tid har jag börjat hitta tillbaka till mitt ursprung - utan att för den delen överge vare sig nykomlingar eller framtid. Real Ale på Akkurat och brittiska Ale/bitter på andra pubar har återuppväckt min kärlek för denna typ av "enklare" öl. Den här förstärker bara det intrycket än mer - jag är inte totalt sönderbombad av amerikansk humle! Det är så här som jag minns att jag tyckte Spitfire smakade när jag var som allra mest förtjust i den. Det är dags att göra ett återbesök hos Spitfire Pub Stockholm (FB-sida) - om den fortfarande finns kvar!
(15 av 20)

GENOMSNITTSBETYG;
(3,6 av 5)

1 kommentar:

  1. God men ingen höjdare, tycker jag.

    Kanske har jag inte kommit lika långt som du & hittat tillbaka till de Engelska rötterna.

    Efter att nyligen (det senaste året) upptäckt all fantastisk (överhumlad) amerikansk ale så är jag inte beredd att backa, ännu :)

    http://malt-humle-jast-vatten.blogspot.se/2012/09/spooks-ale-nr-1605.html

    SvaraRadera