lördag 1 september 2012

Öl i bokform

Att läsa om ÖL kommer nog aldrig att helt kunna tävla med att dricka öl, men onekligen kan det både vara intressant och utvecklande att läsa en del av den litteratur som existerar om och kring min favoritdryck. Här är några exempel på böcker som finns i min bokhylla;
Ölboken - All världens Öl
Köpt på Coop under bokrean 2012, initialt tänkt som en gåva till någon som inte var fullt initierad som jag är (det vill säga de flesta.... ;) ). Men jag tog mig för att bläddra igenom boken och insåg att den inte var fullt lika "simpel" som omslaget gör gällande. Informativt och strukturerat går den igenom en avsevärd mängd öl, med en hel del bilder men också en del artikelmässiga kapitel om ölrelaterade ämnen.

ÖL  Kunskap ger mersmak av Peter M Eronson
En bok som jag sträckläste under semestern i somras (tågresan till/från Malmö-Köpenhamn). Detta är en bok som funkar på många plan och är nästintill livsviktig att läsa för varje ölnörd-wannabee!

De 2 senaste tillskotten i mitt lilla - men växande - ölbibliotek;
The Brewmaster's Table av Garret Oliver
Tasting Beer av Randy Mosher
Dessa två är - än så länge olästa, men Garret Oliver (Bryggmästare på Brooklyn Brewery) är ju något av en personlig hjälte och den boken har jag hört/läst mycket bra omdömen om. Den sistnämnda boken hoppas jag ska jag ska få användning av i mitt recenserande. Hur F-N smakar ölen egentligen?


1 kommentar:

  1. The Brewmaster's Table och Tasting Beer är båda otroligt välgjorda och bra. Så du har ett par timmars trevlig läsning framför dig.
    Mvh Malt.P

    SvaraRadera