torsdag 7 juni 2012

Öl i Livsmedelsbutiken - Lätt- och Folköl

Jag har ju skrivit om Folköl i några inlägg här på bloggen och tänkte försöka hålla igång en serie inlägg om öl med en ABV på max 3,5%.

Jag skrev ett inlägg på beerswedenforum om detta för några dagar sedan.

Denna typ av öl finns det ju i alla livsmedelsbutiker, men allt som oftast ser det ut ungefär så här;
Stor butik vid Fridhemsplan  2012-06-06
Mängder av "alternativ" i industrilager på burk - gärna förpackat i 6-pack. En sektion med flasköl, några engelska som känns igen från Systembolagets starköls-sortiment men överlag ljus lager. Just vid detta tillfälle hittade jag en intressant flaska;
Kung Markatta ekologisk mörk lager 2,6%
Just vad det gäller ekologisk folköl så finns det faktiskt några sådana här i klassen "Industrilager", men både Green 3,5% (50cl burk) och Spendrups Premium 3,5% (33cl burk) är klart drickbara, tycker jag.

Dock blir jag lite trött när jag ser följande uppställning i butiken;
Underlägg i GULD - på köpet!
Då föredrar jag den typ av mer gemytlig uppställning av Södra Pale Ale som finns hos Cajsa Warg (se länk till beerswedenforum ovan).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar