torsdag 24 maj 2012

Amaranten - Efter Jobbet!

Mitt i veckan så är det ju lill-lördag och jag tyckte mig behöva lite pub/bar-besök! Var på väg mot Man In The Moon först - ryktet gör gällande att de har Nögne Ö #500 på fat nämligen, men jag valde att hoppa av bussen lite tidigare för ett besök på Hotell Amarantens förnämliga Bar/Lounge. Inte tillnärmelsevis lika spännande fatöl (igår Flying Dog Classic Pale Ale, Mohawk Rye Lager, en engelsk Bitter och en tysk lager), men med ett flask-sortiment som inte går av för hackor.

Började med en efterlängtad debut på;
Mohawk Respirator Dubbelbock
Skumkrona



















Tyvärr så var den inte riktigt kyld - nästintill fickljummen - men det framgår ändå att detta är en mycket välsmakande 2-bock. Den väl tilltagna ABVn - 7,9% - är inte besvärande på något sätt, men jag kan tänka mig att den blir än mindre påtaglig när jag dricker denna bättre tempererad (inte iskall).

Sen var det dags att inleda sommaren;
Mohawk Summer IPA 6,8%

Skumkrona


















Lite bättre kyld än 2-bocken, men fortfarande inte optimalt. Men också denna doftar och smakar mycket trevlig! En härligt uppfriskande sommar-IPA, med väl tilltagen beska, lite grumligt ljusorange med ett härligt skum!

Avslutade eftermiddagen med;
Mohawk OAT IPA 7,0%
Denna har jag testat tidigare i år (NK) och då gillade jag den skarpt! Men en Walesisk Ale-expert har gjort vissa uttalande om dess smak som jag inte riktigt kände igen mig i och därför ville jag testa den igen. Doften är i det närmaste vällustigt bärig och även om inte alla dessa bär har en framträdande roll i smaken så känner jag i alla fall inget "bränt gummi"!
Denna öl var dessutom ultimat tempererad, något som förhöjer betygen ytterligare.

Länk till Walesisk Vlogg-recension av Oat IPA


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar