tisdag 13 mars 2012

RECENSION # 8


En Hembrygd som jag fått från bryggaren själv!

ÖL; PLÖJMÖRKRET
TYP; Cascadian Dark Ale
HEMBRYGGERI; BRONXENG BREWERY
PROCENTSTYRKA; 8,4%
IBU; 85
MÄNGD; 33cl
ÅRGÅNG; 2012
NATIONALITET; Svensk
PRIS; 1 flaska GRATIS – Tack för det Bryggmästare Anton från Välbalanserad!

GLAS; Browerij De Molen Sniffer/Hurricane 40cl
Plöjmörkret med Post-IT--etikett! ;)


DOFT
En hel del frukttoner, något från skogen – kan inte riktigt sätta fingret på vad - men trevlig!
(6 av 10)

UTSEENDE
Antons hemgjorda etikett istället för Svantes proffsversion drar ju ner det exteriöra intrycket. Men väl uppslagen så är allt glömt och förlåtet, den ser ljuvlig ut. Mörkbrun med inslag av rost, ett väl tilltaget ljusbeigt skum som kronan på mästerverket, det blir full pott. (5 av 5)
Så här ska den se ut! You the Man, Svante! (Fotot är lånat från Antons Blogg)


SMAK
Frukt och choklad i en härlig symbios utan någon påträngande sötma. (7 av 10)

MUNKÄNSLA
Mjuk men med ett lätt sting av beskan, det lämnar kvar en tunn hinna av välbehag i munnen. 85 IBU står angivet på flaskan något som normalt sett skulle ge en rätt påtaglig beska, något som jag inte uppfattar. Visst finns där beska, men inte så högt upp på skalan. (4 av 5)

SAMMANFATTNING
En riktig angenäm hembryggd från min nya kompis Anton. Denna skulle jag definitivt köpa om den fanns i butik – nästan värt en resa ner till sydligare delar av länet! En av de mest kompletta hembrygder jag haft glädjen att testa. (14 av 20)

= 3,6 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar