måndag 26 mars 2012

Choklad och Körsbär - i ÖL-symbios, eller?

Efter att ha läst i Half n Half-tråden på BSF så beslutade jag att också testa denna version, dock inte den klassiska Shandy-mixen (fruktsoda & Ale), utan en mix av Youngs Double Chocolate Stout (en flaska som jag haft stående i garderoben ett tag) och en ny inköpt Timmermans Kriek.
4 stycken nya flaskor och en gammal
Läste i Ölsvammels blogg om hur den borde blandas - inte riktigt 50-50 utan snarare 1,2 delar choklad och 1 del körsbär. En mix som får ölen att se ut något som så här;
Ett ölprovarglas och ett 50cl ölglas från Riedel
Skumkronan står sig rätt bra!
 
Tyvärr visar det sig att de dimensioner jag läst är fel (annat recept) - skulle ha varit 1,5 del Youngs mot 1 del Kriek. Jag provade att spä på med mer choklad - motsvarande ca 2 mot 1 - men doften och smaken av körsbär var ändå allt för påträngande. Med tanke på att jag är måttligt förtjust i körsbärs-Bärs så förstår ni nog att jag inte var helt nöjd.
Ett experiment som inte föll ut särskilt väl, visst går det att dricka (allt tog slut) men det jag föredrar att dricka dem åtskilda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar