fredag 10 februari 2012

Min ÖL-historia - del 2


Del 2 – The Good Stuff
 

2003 – Via en tråd i Filmforum blir jag varse att det inte bara är jag som uppskattar och förstår mig på god öl. Det finns ganska många svenskar som uppskattar öl som inte är ljusgul och inte smakar särskilt mycket. Den tråden lever än – även om den numer för en mer tynande tillvaro, då jag hittat andra forum att skriva om öl.

2007 – Här börjar det verkligen hända grejer. Blir tipsad om en ”ny” amerikansk öl av en anställd på systembolaget på Norra Stationsgatan – Bigfoot  kallas den! Han varnar om en ganska extrem beska och den fanns onekligen där. Jag blev förälskad vid första smakprovet, vilket orsakade min första kontakt med importören/distributören Wicked Wine, då jag blev tvungen att genom dem göra en privatimportsbeställning på systembolaget.
Senare samma år tar en forum-kamrat med mig till puben Bishop’s Arm’s på Bellmansgatan, ett mycket angenämt besök som följts av många fler till kedjan av pubar med samma namn spridda över Stockholm och övriga landet (jag har även besökt BA i Växjö & Malmö).
Besöker Stockholm Beer & Whisky Festival för första gången sedan första gången 1998.

2008 Mohawk Extra IPA  dyker upp på systembolaget (återigen via Wicked Wine) och en ny favorit är funnen. Den här snubben verkar också uppskatta denna dryck. Min kärleksaffär med Sigtuna Brygghus  tar i och med detta också sin början. Numer är det dock Slottskällan i Uppsala som brygger MEIPAn, men den är lika god ändå!
Skebo Bruksbryggeri dyker också upp på min radar när jag dricker Gjutarns Bästa Bitter för första gången på Norrtälje Bluesfestival. Ett besök i det lilla Micro-bryggeriet förstärkte bara mitt intresse. Sedan dess har jag en stående regel – finns det ett Skebo-fat på den pub jag är på, då MÅSTE jag dricka minst ett glas av den.

2009Stockholm Beer & Whisky Festival (SBWF) i Nacka. Träffar gänget bakom Wicked Wine i deras monter, dricker mängder av god öl.

Klickbar länk till Del 3 - This is way better than real life

Edit - Jag har insett att jag "ljugit" i min ölhistoria. Det faktum att Mohawk Brewery inte officiellt startade förens 2010 ger ju en tydlig bild av att jag knappast druckit MEIPAn redan 2008, även om Stefan var igång redan innan den officiella starten.... Den känns som att denna ljuvliga dryck varit med så länge, men nu har jag hittat uppgifter som bevisar att jag inte drack den förrän i slutet av mars 2010! Sorry about that!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar